'SATU Ikatan' -peringatan bagi yang lupa

'SATU Ikatan' -peringatan bagi yang lupa
"DI ANTARA ORANG-ORANG MUKMIN ITU ADA ORANG-ORANG YANG MENEPATI APA YANG TELAH DIJANJIKAN KEPADA ALLAH . & DI ANTARA MEREKA ADA YANG GUGUR & DI ANTARA MEREKA ADA PULA YANG MENUNGGU-NUNGGU & MEREKA SEDIKIT PUN TIDAK MENGUBAH(JANJINYA)"[33:23]

Tuesday 6 August 2013

Cara Dakwah Rasulullah; lembut atau keras?

Cara dakwah rasulullah: berlembut dengan orang mukmin dan berkeras dengan orang yang kafir 

kenapalah keras sangat nak tegur orang bukan islam kan diorang tak faham islam?
bukan ke ada ayat kalaulah tidak kerana kamu berlembut dengan mereka pasti mereka akan menjauhimu?

Selepas merujuk tafsir munir baru tahu ayat dakwah rasulullah itu lembut dan rahmat(kasih sayang) lil alamin tu rupanya utk orang islam atau mukmin.. hendaklah berlembut/dgn kasih sayang dengan orang mukmin bila mana berselisih pandangan atau sbgnya.

ayat ali imran 159 ; kalaulah kamu berkeras terhadap mereka pasti mereka akan menjauhi dari sekitarmu. 

ia bukan utk orang kafir kerana orang kafir dlm ayat yg lain:

“Berlembut dengan orang mukmin dan Berkeras dengan orang yang kafir” merujuk kepada ayat al-maidah: 54 

berkata ibnu abbas : (Orang mumin yg sebenar )mereka ini sesama mukmin seperti ayah dgn anak , tuan dgn hamba. Dan mereka ini keras dengan orang-orang kafir seperti binatang buas(harimau/singa) terhadap mangsanya.

# kerana islam ini tertegak hanya dengan menyatakan hanya dia yang benar dan yang lain adalah salah! kerana itulah islam keras dengan kemusyrikan orang bukan islam. utk menyatakan perkara ini sangat penting utk difikirkan oleh orang bukan islam, mereka salah dan islam yg betul. bukan menjaga hak asasi manusia." tidak boleh merendahkan agama yg lain" hakikatnya agama lain mmg rendah dan islam sahaja yg tinggi.

Projek Islam (مشروع الاسلامي)

Apa maksud  “berkeras dengan orang kafir” ?

berkata ibnu abbas : (Orang mumin yg sebenar )mereka ini sesama mukmin seperti ayah dgn anak , tuan dgn hamba. Dan mereka ini keras dengan orang-orang kafir seperti binatang buas(harimau/singa) terhadap mangsanya.

Utk memahami perkara tersebut kita perlu tahu bahawa

kita ada projek islam yg mesti kita laksanakan
.
Kita ada agenda yg perlu dicapai : Tamkin deenullah fil Ard/ Tahkim hukmullah fil Ard

Menegakkan agama Allah ini di atas muka bumi.

Keseluruhan Bumi ini menerima arahan dari Penciptanya. Sbgmana matahari, bulan, bintang, pokok , sungai yg mengalir, binatang yg melata di muka bumi semuanya menurut perintah Allah yg satu.  Begitu juga pada manusia mesti tunduk pada Penciptanya yakni Allah swt. Menegakkan agama Allah di atas muka bumi bermaksud semua manusia mesti berada di bawah  sistem islam namun Allah tidak memaksa manusia utk memeluk agama islam .. Allah berikan kebebasan utk memilih sama ada utk menjadi kafir ataupun muslim, namun di sana tiada kompromi utk berada di bawah naungan sistem islam atau dengan kata lain di bawah naungan khalifatullah fil ard (perlaksana hukum Allah di muka bumi)/khalifah. 

Begitulah para sahabat, mereka benar-benar memahami tugas ini lihatlah bilamana mereka berperang dengan parsi dan rom, mereka memberikan mereka 3 pilihan , sama ada memeluk agama islam atau sebagai ganti hendaklah berada di bawah naungan empayar  islam(daulah islamiyah) yakni dengan membayar jizyah atau,last option kita akan berperang . Manusia tidak akan aman melainkan di bawah naungan sistem Yang menciptakannya. Manusia tidak akan aman melainkan berada di bawah naungan empayar islam (sistem islam) . jadi kerana itulah pilihan ketiga berbentuk kekerasan. Kerana misi utama islam adalah sebagaimana yang disebutkan oleh Rub’ b ‘Amir kpd Rustum panglima parsi “ما جاء بكم؟ فقال له: لقد ابتعثنا اللهُ لنخرج العباد من عبادة العباد إلى عبادة رب العباد، ومن جور الأديان إلى عدل الإسلام، ومن ضيق الدنيا إلى سعة الدنيا والآخرة
Berkata Rustum : “Kenapa engkau datang kemari?”  jawab  Rub’ bin ‘amir “kami diutuskan/didatangkan oleh Allah utk kami mengeluarkan manusia dari penghambaan sesama hamba (manusia) kepada perhambaan kepada Tuhan sekalian hamba, dari kekerasan agama-agama kepada keadilan Islam dari kesempitan  dunia kpd keluasan dunia dan akhirat.”

Kita ada projek islam

Sesiapa yang melawan projek islam ini kita akan berkeras dengan mereka.
Sama ada memperlekehkan, menghina, mempermain-mainkan. Kalau kita ada kuasa kita perlu gunakan kuasa. Kalau tidak kita mesti mengecam tindakan mereka.
Dan sudah termaktub di dalam alquran sudah terang lagikan bersuluh yang pasti akan melawan projek islam ini adalah orang kafir/ orang bukan islam.

Dan pada orang bukan islam yg tidak melawan projek islam ini maka kita dibenarkan berkawan dengannya.  Kita berkeras dengan orang kafir kecuali orang yg tidak menentang. Ini adalah hukum pengecualian pada orang kafir  (umumnya orang kafir menentang kecuali..) yg termaktub dalam surah alMumtahanah : 8
.
“ Allah tidak melarang kamu utk berbuat baik dan berlaku adil  terhadap orang-orang yg tidak memerangimu dalam urusan agama dan tidak mengusir kamu dari kampung halamanmu sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yg berlaku adil”

Contoh-contoh  projek islam?

-perlaksanaan hukum jenayah islam secara sempurna (hukum hudud)

-undang –undang islam / selaras dengan islam.

-Malaysia sebagai negara islam yg sempurna

- membendung anasir-anasir luar yg mampu mengganggu gugat institusi masyarakat islam secara kelompok atau individu eg.Akidah : syiah, liberal, humanism,  Ekonomi: TPPA, FTA, Hiburan:  k-pop, gangnam style
- menggerakkan masy. Islam supaya berperanan sebagai khayra umat sebaik-baik umat/.mengupayakan kembali kekuatan umat islam (umat islam terbesar adalah Melayu ) utk menjadi sebaik-baik umat (dari sudut politik, ekonomi, peribadi, hiburan, sukan  dll)

Jadi pada mereka yg melawan kita berkeras dengan mereka.
Itulah yg dimaksudkan dengan berkeras dengan orang kafir.
Wallahualam.


0 komen:

Post a Comment

Pastikan POSISI anda kini dlm keadaan MENGINGATI ALLAH..